dinsdag 17 juli 2012

"Onhandig bloesemend" of: Ontluikende schoonheid

"dat was in de wonderbaarlijke maand
van bloesemingen en overvloed
toen mijn borstkas opstoof als papaver
ribben in sierpennen uitwaaierden
mei mijn magere taal openbrak
vergelijkingen vrat als vuur water"

(uit: Onhandig Bloesemend, Ramsey Nasr, 2004)




De bovenste foto is door mij gemaakt, in de tuin van het anti-kraak huis waar ik begin 2000 woonde. De onderste foto door maestro Rineke Dijkstra, uit de serie 'Beach Portraits', 1992-1996.
De strofe van Ramsey Nasr en vooral de titel van zijn poeziebundel 'Onhandig Bloesemend' doen mij denken aan de frisheid en ontluikende schoonheid van pubermeisjes, zoals ook bloesem in de lente. De nog niet geoliede, trefzekere- maar eerder onzekere mimiek, doen ergens ook denken aan 'time lapse' filmpjes van uitkomende bloemen en wekken bij mij eenzelfde soort ontroering op (let op het uitschieten van het plantje en de aandoenlijke bonenstakerige 'ledematen' / takjes rond 1:10)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten